Euroscola nap a Strasbourgi Európai Parlamentben

2012. október 16-án EU-órán vettünk rész az Európa Pontban. Kicsit késve érkeztünk, mert baleset miatt a villamos csak a Jászai Mari térig közlekedett, ezért onnan gyalog mentünk át a Margit hídon egészen a Millenárisig, közben az eső is esett. Az óra témája „Európa kulturális fővárosai”volt. Az előadás érdekes volt, csoportfeladatokat is kaptunk, valamint befejezésként egy quizt töltöttünk ki.

Az őszi szünet után kaptuk a hírt, hogy a mi nyertük a 2013. február 8-i strasbourgi Euroscola napon való részvétel lehetőségét. A hír hallatán az egész osztály azonnal indulni akart, és már alig vártuk, hogy eljöjjön a várva várt idő.

Szerdai napon korán reggel indultunk egy Mercedes busszal. Első állomásunk Melk volt, ahol idegenvezetéssel megtekintettük az apátságot. Az apátság után az aznapi szálláshelyünkre vettük az irányt, Salzburgba.

Elfoglaltuk a szobáinkat, majd a vacsora után egy esti sétára indultunk. Megnéztük a belvárost, Mozart szülőházát.

Másnap reggel Ulm felé vitt az utunk, a híres Ulmi Székesegyházhoz (a világ legmagasabb keresztény temploma 161,53 m). A hideg idő ellenére nagyon élveztük, lenyűgöző volt maga a templom, majd elsétáltunk a Halásznegyedbe.

Az esti órákban érkeztünk Kehlbe, a szálláshelyünkre, itt két éjszakát töltöttünk. Vacsora után még minden csoport átismételte a témáját.

Péntek reggel már nagy izgalomban voltunk. A gyors kelés, és a reggeli után indultunk is Strasbourgba, az Európai Parlament felé. A Parlament épülete mindenkit lenyűgözött.

Először kaptunk egy kis eligazítást, utána következett a reggeli. Majd a reggeli után beléphettünk az ülésterembe, ahol húsz ország diákjait (kb. 500), tanárait köszöntötte a szervezőcsapat, illetve a Parlament igazgatói.

Ismertették velünk a programot, bemutatták az Európai Parlamentet és az Európai Uniót. Tájékoztattak a Parlament éppen időszerű munkájáról.

Majd elkezdődött az országok és iskolák bemutatkozása.

Ezután lehetőségünk volt kipróbálni a szavazást, illetve kérdéseket lehetett feltenni, amelyeket ezen a napon az Európai Parlament alelnöke (Rainer Wieland) válaszolt meg. A délelőtti program az ebéddel ért véget.

Ebéd után kezdődött az „Eurojáték”.A játék lényege az volt, hogy 4-6 fős csapatokat kellett alkotni, egy csapatban azonos nemzetiségű diákok nem lehetettek. Mindenkinek csapatot kellett keresni, és a különböző nyelveken megfogalmazott kérdésekre helyesen válaszolni.

A kis játék után pedig kezdetét vette a nap legfontosabb eseménye, a témák szerinti csoportokban folyó munka. Hat megadott téma volt (agrárpolitika, környezetvédelem, az információ szabadsága és a polgári kultúra, 2013 a polgárok európai éve, Európa jövője, migráció és integráció), amelyekre előzőleg fel tudtunk készülni, és a más országokból érkező diákokkal eszmecserét tudtunk folytatni. Itt lehetőség nyílt az idegen nyelv használatára, új emberek megismerésére, és a különböző gondolatainkat megoszthattuk a többi diákkal, itt külön termekre voltunk osztva, mind a 6 témakörnek saját terme, illetve saját vezetője volt, aki információkkal látott el bennünket. A feladatunk lényege az volt, hogy egy írnokot és egy szóvivőt kellett megszavaznunk, akik a csoport álláspontját ismertették.

A kiscsoportos megbeszélések után az ülésteremben került sor a munkacsoportokban kialakított beszámolók bemutatására.

Minden témára 11 perc jutott, majd ha nem volt több felszólalás, akkor szavazhattunk, hogy

elfogadjuk, tartózkodunk, illetve nem fogadjuk el az adott javaslatokat.

A 6 téma megbeszélése után kihirdették az „Eurojáték”nyerteseit, illetve megköszönték a részvételünket.

Mikor a buszhoz indultunk, már mindenki nagyon fáradt volt, de azt gondolom, hogy igazi élménnyel gazdagodtunk.

Szombat reggel elhagytuk a szálláshelyünket, és átmentünk még egyszer Strasbourgba. Délelőtt megtekintettük a várost, a dómmal együtt, majd elindultunk Stuttgartba, hogy megnézzük a híres Mercedes-Benz Múzeumot.

Augsburgban még egy vidám kis estét töltött el az osztályunk, sétáltunk a városközpontban. Aztán másnap reggel korán megreggeliztünk, és indultunk vissza az iskolánk elé. Mindenki jól tudta, hogy hosszú, fárasztó út áll előttünk. Hihetetlen élményekkel gazdagodtunk, jól éreztük magunkat. Jó volt egy kicsit kiszakadni a mindennapjainkból, és világot látni. Bátran kijelenthetjük, hogy egy esős fárasztó napból is kisülhet valami igazán fantasztikus dolog.

Szeretnénk megköszönni osztályfőnökünknek a szervezést, valamint azt, hogy azon az októberi délutánon elvitt bennünket az EU-s órára.

Einsiedler Bence

12. A

További tanulói vélemények:

-          Az Euroscola nap nagyon tetszett, mert láthattuk, hogy milyenek a más országokból érkező fiatalok. Nekem a nyelvvel sem volt gondom, egy-két szót kivéve mindent értettem.

-          Számomra a legjobb, ami tetszett, az az volt, hogy a Parlamentben jó lehetőségünk volt a nyelvet gyakorolni és más országok diákjaival megértetni magunkat.

-          Nekem a külföldi diákokkal való délutáni beszélgetés az adott témáról tetszett nagyon.

-          Az Euroscola nap mind szervezésben, mind tartalomban megfelelő volt, a tagállamok tanulói kellőképpen felkészültek a témákból. A nyelvi felkészültséggel sem voltak problémák, mindenki szót értett mindenkivel.

-          A parlamenti látogatás is nagyon tetszett, nagyon jó programokat találtak ki. Jó volt, hogy megismerkedhettünk más nemzetiségű emberekkel. A kisebb teamek számomra szimbolizálták az európai összefogást.

-          Pénteken nagyon örültem, hogy végre beléphetek a Parlament épületébe, az ülésterem hatalmas és modern volt.

-          Rájöttem, hogy azért vannak olyan fiatalok, akiket érdekel a hazájuk sorsa az EU-ban. Sok jó kérdést tettek fel.

-          Számomra azért volt hasznos, mert felbátorodtam az angol nyelv terén és eldöntöttem, hogy komolyabban veszem.

-          Ha rosszat kell említeni, akkor az a busz defektje volt és az, hogy nem volt internet , de ezek egyáltalán nem befolyásolták a hangulatomat.